12 maja 2018 Marta Panfil

Facebook Local – co to jest i jak go wykorzystać?

Facebook Local to (prawie) nowa aplikacja, która łączy w sobie cechy trzech innych: amerykańskiego Yelp, Foursquare i wcześniejszej wersji Events app od Facebooka. Dzięki niej, użytkownicy mogą zobaczyć co dzieje się w ich mieście, w jakich wydarzeniach biorą udział ich znajomi i jakie restauracje są warte odwiedzin. To idealne środowisko do wypromowania swojej restauracji czy kawiarni- zwłaszcza teraz kiedy z aplikacji korzysta mniej użytkowników i świadome działania na platformie mogą przynieść szybszy i większy zwrot inwestycji.

Skąd ją ściągnąć i jakie informacje znajdą się w Facebook Local

Aplikacja jest dostępna po polsku, bezpłatnie na Apps Store i Google Play. Jeśli jesteś zalogowany na urządzeniu do Facebooka, to aplikacja ściągnie Twoje dane do logowania i automatycznie połączy się z Twoim kontem. Co oznacza, że od pierwszej wizyty w aplikacji będziesz widział wydarzenia i rekomendacje skrojone pod Twoje zainteresowania, znajomych i lokalizację. Co dzieje się na Local, będzie miało swoje odzwierciedlenie na Facebooku – nowe polubienia stron, kliknięcie „Wezmę Udział’ czy recenzja lokalu, i odwrotnie.

User experience, czyli jak korzystać z aplikacji

Kategorie Restauracje, Kawiarnie, Napoje

Od góry głównego ekranu w aplikacji wyświetlą Ci się najpierw 3 zakładki: Restauracje, Kawiarnie i Napoje. Aplikacja wyświetli Ci na mapie te lokale, które (w zależności od wybranych przez Ciebie kryteriów) przefiltrują restauracje pod kątem: trafności, oceny, odległości i popularności. Każdy z kryteriów wyszukiwania poniekąd się zazębia, bo np. lokale z najwyższymi ocenami wyświetlą Ci się „geograficznie” zaczynając od tego, który w tym momencie znajduje się najbliżej Ciebie. Ta restauracja, którą lubią już Twoi Facebookowi znajomi będzie miała pierwszeństwo przed inną, której nikt z Twojego najbliższego kręgu nie zna.
Dokładne kryteria tego, który lokal wyświetli się pierwszy, a który piąty, nie są do końca jasne, ale są spójne z najnowszymi zmianami algorytmu – Facebook będzie promował wymianę informacji pomiędzy poszczególnymi użytkownikami, stąd lepszą pozycję będą miały lokale, które Twoi znajomi mogą Ci osobiście polecić, niż te, które mają nawet więcej gwiazdek lub są bliżej na mapie.

Zakładki Wydarzenia
  • Dla Ciebie wyświetli Ci te wydarzenia, w których już kliknąłeś „Wezmę Udział”, najpopularniejsze wydarzenia wśród Twoich znajomych, te ze stron, które obserwujesz i wchodziłeś ostatnio w interakcję.
  • Wydarzenia wyświetlą Ci się w formie osobistego kalendarza z uwzględnieniem sugerowanych wydarzeń, które mogą Cię zainteresować.
  • Przewodniki zbierają dla Ciebie wydarzenia z okolicy i segregują je według kategorii typu: muzyka, kultura sztuka, jedzenie i napoje itp.

 

Jak wykorzystać Facebook Local w promocji swojego lokalu gastronomicznego?

W związku z kryteriami, według których aplikacja szereguje rekomendowane lokale, jasne jest, że olbrzymią wartością będą:

  • polubienia strony, bo im więcej osób lubi Twój profil, tym większe prawdopodobieństwo, że zobaczą to ich znajomi.
  • zameldowania, bo Facebook Edge Rank ceni wyżej zameldowania niż np. polubienia postów restauracji.
  • recenzje, bo są interakcją ze stroną, co oznacza, że dana strona będzie się tej osobie częściej wyświetlać przez jakiś czas. Tak naprawdę ilość danych gwiazdek będzie miała mniejsze znaczenie niż długość recenzji i interakcje jakie ta recenzja wywołała (ale jest to temat na osobny post).

Ponadto, skoro Facebook Local sprzyja i ułatwia wyszukiwanie Wydarzeń w okolicy, warto zastanowić się, jakie treści swojej restauracji mógłbyś zakomunikować właśnie w ten sposób. Utworzenie samego wydarzenia na Facebooku nie jest trudne. (Jeśli potrzebujesz szczegółowych instrukcji znajdziesz je TUTAJ.) Problemem może być wymyślenie co, można zakomunikować w tej formie.

 

Nasze podstawowe inspiracje do tworzenia wydarzeń na Facebooku restauracji:
  • autentyczne wydarzenie: jeśli organizujesz jakąś imprezę, może muzykę na żywo, warsztaty z sommelierem albo wieczór z poezją – format Wydarzenia na Facebooku do jego promocji będzie oczywistym wyborem.
  • menu sezonowe czy zmiany w menu: nawet jeśli nie szykujesz dodatkowych atrakcji z tym związanych, nowe dodatki do menu możesz zakomunikować w formie wydarzenia na Facebooku, nie standardowego posta.
  • degustacja: może chcesz poczęstować swoich Gości kawą przygotowaną z nowej mieszanki ziaren? Albo testujesz różne rodzaje ciast, i nie wiesz, które na stałe wprowadzić do oferty – to pomysł na dodatkowe wydarzenie, które będzie się lepiej wyświetlało niż zwykły post.
  • co tydzień masz w niedziele promocję dla rodzin z dziećmi, a w poniedziałki kawę za 50%: dzięki niedawno dodanej opcji „cykliczności” i powtarzalności wydarzeń na Facebooku, cały kalendarz promocji mógłbyś umieścić w formie kalendarium wydarzeń.
  • urodziny lokalu
  • Międzynarodowy Dzień Uśmiechu i jemu podobne- z pewnością rzuciły Ci się w oczy promocje czy atrakcje związane z Dniem Mamy albo Światowym Dniem Hummusu. Możesz to zakomunikować swoim Gościom postem ze zdjęciem, albo linkiem do jakiejś śmiesznej strony, ale możesz to zrobić poprzez wydarzenie, które teraz będzie wyświetlało się też na Local.

Promocja Wydarzenia

Jeśli wciąż wierzysz, że skoro założenie strony dla Twojego lokalu na Facebooku nic nie kosztuje, jest to narzędzie bezpłatne, to srogo się mylisz. Zwłaszcza dla Stron z niewielką ilością polubień (do 5 tys.) zasięgi organiczne, czyli te za które nie płacisz, będą bardzo niskie. To samo stanie się z Twoim wydarzeniem- jeśli nie przewidzisz budżetu reklamowego na sponsorowanie wydarzenia na Facebooku, nawet najlepszy pomysł dotrze do niewielkiej grupy Twoich fanów. Nawet budżet 50zł czy 100zł może Ci znacząco pomóc w ilości wyświetleń i zainteresowaniu dużej społeczności swoim wydarzeniem.
Zachęcamy do korzystania z Business Managera przy tworzeniu i zarządzaniu reklamami na Twojej stronie, o czym niedługo osobny wpis na blogu.

Poza reklamą na Facebooku, nie zapominaj o tradycyjnych materiałach promocyjnych. W zależności od rodzaju wydarzenia, możesz wykorzystać ulotki, wlotki do rachunków, plakaty (świetnie sprawdzają się na lustrach czy drzwiach wewnętrznych w łazienkach), naklejki, wpinki do menu czy standy na stoliki. Najlepszym sprzedawcą tego typu inicjatyw będą jednak zawsze ludzie – Twoi kelnerzy, bariści, barmani i managerowie, którzy mają na codzień bezpośredni kontakt z Twoim Gościem i najskuteczniej wypromują Twoje wydarzenie.

 

 

Facebook Local to kolejne pozornie darmowe narzędzie, które pomoże Ci wypromować swój lokal. Możesz go wykorzystać świadomie, tworząc wydarzenia zamiast zwykłych postów, albo przy okazji – jako dodatkową platformę gdzie wyświetlają się informację o Twojej restauracji. Cokolwiek do tej pory robisz na Facebooku by wypromować restaurację, będzie teraz miało dodatkowe ujście w postaci nowej aplikacji. W Polsce jest ona od kwietnia, więc ilość użytkowników z niej korzystająca na codzień jest zdecydowanie mniejsza niż ze „zwykłego” Facebooka, ale warto planując swoje działania online, mieć ją na uwadze.

 


Źródła:
EliteDaily.com, What Is Facebook Local? The New App Will Help You Find Things To Do, 13.11.2017
TechCrunch.com, Facebook relaunches Events app as Facebook Local, adds bars and food, 10.11.2017
TheVerge.com, Facebook relaunches Events as a Foursquare-like app called Local, 10.11.2017
Wired.com, Facebook Local might be the only app you’ll need, 10.11.2017
SocialMediaExaminer.com, How to Create a Facebook Local Event for Your Business, 4.04.2018
WpTech.pl, Facebook Local. Nowa aplikacja pokaże ci, co się dzieje w twoim mieście, 18.04.2018