27 lipca 2016 Marta Panfil

Otwieranie restauracji

Jeśli należysz do grona osób, którym marzy się posiadanie własnego lokalu gastronomicznego, doskonale się składa – przygotowaliśmy bowiem dla Ciebie szereg praktycznych porad, które pomogą Ci przetrwać skomplikowany proces otwierania restauracji.

Na początku są marzenia. Idealistyczne wizje zatłoczonej kawiarni w centrum miasta bądź eleganckiej restauracji w stylu lat 20-tych. Im szybciej uświadomisz sobie, że praca restauratora to nie tylko wzloty, lecz także upadki – na początku dość częste i bolesne – tym lepiej. Gastronomi trzeba poświęcić się w 100% i lubić tą pracę. Na początku wydaje się to być świetną zabawą, ale po pierwszym miesiącu, kiedy znajomi przychodzą rzadziej i zaczyna się szara rzeczywistość, wielu rezygnuje.

Jeśli wciąż czytasz ten tekst mimo pesymistycznych uwag, to znak, że jesteś wystarczająco zmotywowany do podjęcia odpowiednich kroków, których efektem będzie posiadanie własnego lokalu. Od czego więc zacząć?

Po pierwsze, spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie jaki rodzaj lokalu chcesz otworzyć i co będzie go wyróżniać na tle konkurencji. Jeśli masz już gotową wizję swojej restauracji, warto byś zapoznał się ze specyfiką rynku. Zdobądź jak najwięcej informacji o kondycji rynku lokalnego. Dzięki temu będziesz mógł zdecydować, w którym miejscu warto przystąpić do otwierania restauracji. Kolejnym, niezwykle ważnym krokiem jest poznanie konkurencji. Dowiedz się, kto może stanowić potencjalne zagrożenie dla Twojej działalności oraz spróbuj zainspirować się poczynaniami innych restauratorów. Dobra znajomość oferty sąsiadów pozwoli Co stworzyć unikalne menu, które przyciągnie do Ciebie klientów spragnionych nowości. Gdy już zrobisz rekonesans rynku, zastanów się, do jakiej grupy docelowej chcesz kierować swoją ofertę. Na rynku istnieje wiele restauracji, jednak to Twój lokal może spełniać potrzeby osób o określonych preferencjach.

Jeśli udało Ci się stworzyć wymarzony profil klienta oraz zasięgnąłeś niezbędnej wiedzy o rynku lokalnym, pora zmierzyć się z największym przeciwnikiem, którym są pieniądze. Z pewnością nie będzie dla Ciebie niespodzianką, jeśli powiemy, że otwieranie restauracji wiąże się zazwyczaj z bardzo dużymi kwotami. Pierwszym krokiem do stworzenia realnego biznesplanu jest analiza swoich możliwości finansowych. Spróbuj zaplanować wydatki w krótkim i długim okresie. Musisz przygotować się na to, że początkowo nowo otwarty lokal nie będzie przynosił zysków. Przyjdą one z czasem, jednak konieczne jest posiadanie sporego zaplecza finansowego, dzięki któremu będziesz miał motywację do dalszych działań. Proponujemy, żebyś odpowiedział sobie na następujące pytania:

  • Jakiej kwoty potrzebuję przed rozpoczęciem działalności gastronomicznej?
  • Z jakimi wydatkami muszę liczyć się w pierwszym roku prowadzenia restauracji?
  • Czy posiadam oszczędności?
  • Czy rozważam opcję wzięcia kredytu?

Jeśli jesteś na etapie budowania swoich możliwości finansowych, zachęcamy Cię do skorzystania z którejś z poniższych opcji:

  • Kredyt na otwarcie firmy (max. 350.000 zł)
  • Dotacja z Unii Europejskiej (max. 40.000 zł)
  • Dotacja z Urzędu Pracy (max. 25.000 zł)

Każda z nich umożliwia Ci postawienie pierwszych kroków w branży gastronomicznej. To od Ciebie zależy, jakie będą efekty Twojej pracy, dlatego przejdźmy do następnego punktu, który uczyni proces otwierania restauracji nieco bardziej realnym.

Mowa bowiem o załatwieniu wszystkich niezbędnych formalności, związanych z otwieraniem własnej restauracji. Jeśli nie posiadasz własnej firmy, musisz zacząć od założenia działalności gospodarczej. W tym celu należy wypełnić szereg dokumentów dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego. Z pewnością ilość formalności związanych z prowadzeniem kawiarni czy pubu przyprawi Cię o zawrót głowy. W tej sytuacji zalecamy podjąć współpracę z doświadczoną księgową, która będzie czuwać nad kompletnością Twoich dokumentów. Kolejnym krokiem, związanym z otwieraniem restauracji, jest założenie konta firmowego. Banki oferują Ci szereg dogodnych możliwości, dlatego z pewnością znajdziesz ofertę odpowiadającą Twoim preferencjom.

Gdy już przebrniesz przez kwestie związane z procesem otwierania restauracji, pora byś zaplanował położenie swojego lokalu. Do wyboru masz trzy opcje: wynajęcie powierzchni, kupienie jej bądź zbudowanie nowego budynku, odpowiadającego Twoim indywidualnym potrzebom. Każda z nich ma zarówno zalety, jak i wady. Nie ulega wątpliwości, że restauracja zlokalizowana w centrum miasta będzie cieszyć się większą popularnością niż lokal znajdujący się na jego obrzeżach. Warto jednak zaznaczyć, że koszty wynajmu powierzchni w ruchliwej części miasta są z reguły dość wysokie. Co więcej, zastanów się, czy chcesz sprzedawać w swojej restauracji alkohol. Nie uzyskasz pozwolenia, jeśli Twoja działalność położona będzie blisko szkoły. Wynajem lokalu będzie wiązał się z dodatkowymi kosztami, związanymi z jego remontem i dostosowaniem go do potrzeb prowadzenia działalności gastronomicznej. Warto dokładnie przemyśleć kwestię położenia restauracji, gdyż będzie ono w ogromnej mierze decydować o sukcesie prowadzonego lokalu.

Gdy już wybierzesz idealne miejsce na swoją działalność, ważne byś od razu przystąpił do prowadzenia akcji reklamowej i marketingowej. Koniecznie zacznij od stworzenia identyfikacji wizualnej dla swojego lokalu gastronomicznego, czyli logo, szyldu na budynku, wizytówkach i stronie internetowej.

Zaopatrz się w atrakcyjny szyld, który powiesisz nad drzwiami remontowanego lokalu. Dzięki niemu na samym starcie zyskasz grono potencjalnych zainteresowanych gości zanim otworzysz drzwi. Zrób rekonesans hurtowni gastronomicznych, dostawców odpowiedniego sprzętu, zastawy, sztućców i stwórz bazę swoich dostawców. Zdecyduj, jaki rodzaj potraw chcesz oferować w swoim lokalu i porównaj ich jakość oraz ceny u różnych dostawców.

Zanim jednak będziesz mógł cieszyć się nowo otwartą restauracją, musisz zaopatrzyć się w kolejne dokumenty. Jak widzisz, otwieranie restauracji w dużej mierze wiąże się z tzw. papierkową robotą. Aby rozpocząć prowadzenie własnej działalności gastronomicznej, konieczne jest spełnienie wszystkich wytycznych Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, HCCP, Ochrony Przeciwpożarowej, Sanepidu, a także Inspektora Nadzoru Budowlanego. Jeśli potrzebujesz pomocy ze sporządzeniem projektów technologicznych lub w przygotowaniu lokalu do odbioru Sanepidu- skontaktuj się z nami. Polecimy Ci jednego z naszych parterów, byś poprawnie wdrożył wszystkie zasady HACCP dla restauracji i GMP/GHP.

Jeśli Twój lokal przeszedł już wszelkie prace remontowe, pora zaopatrzyć się w niezbędne wyposażenie. Ta część procesu otwierania restauracji jest uzależniona od tego, jaki rodzaj lokalu zamierzasz prowadzić oraz z czego chcesz zasłynąć w branży gastronomicznej. Oprócz zakupu akcesoriów kuchennych czeka Cię również aranżacja wnętrza Twojego wymarzonego lokalu. Zastanów się, jaki wystrój będzie odpowiadał rodzajowi prowadzonej przez Ciebie działalności. Zadbaj także o elementy charakterystyczne dla Twojego lokalu – dzięki nim zapadnie on w pamięć pierwszym klientom. Współpracujemy z bardzo doświadczonymi architektami, którzy nawet po jednorazowej konsultacji podpowiedzą Ci jak wykorzystać lokal, w którym zdecydowałeś się otworzyć swoją restaurację, do maksimum. Wiesz, że niektóre kolory stymulują, a niektóre hamują apetyt wśród gości restauracji? My to wiemy i wykorzystamy naszą wiedzę, by wystrój Twojego lokalu gastronomicznego był jak najbardziej przytulny i spójny z marką.

Gdy prace wykończeniowe Twojego lokalu będą zmierzać ku końcowi, złóż zamówienie w hurtowniach gastronomicznych. Dzięki temu będziesz miał pewność, że produkty dotrą do Ciebie na czas. Ponadto zadbaj o zdobycie koncesji na alkohol. Podstawą do jej wydania jest odbiór lokalu przez Sanepid. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co musisz zrobić, aby dostać pozwolenie na sprzedawanie alkoholu w swojej restauracji, skontaktuj się z Urzędem Miasta.

Otwieranie restauracji wiąże się naturalnie z zatrudnieniem pracowników. Pamiętaj – restaurację tworzą ludzie, dlatego warto, byś dokładnie przemyślał wybór swojej obsługi.

Jednym z ostatnich etapów, które wieńczą otwieranie restauracji jest dobór muzyki. Zaopatrz się w dobry sprzęt grający, który umili Twoim gościom spożywanie posiłków. Jeśli chcesz, by w Twojej knajpie znalazł się telewizor, musisz liczyć się z koniecznością opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego. Drugim aspektem, który należy wziąć pod uwagę, są prawa autorskie do piosenek. ZAiKS, STOART, SPAV – te nazwy na pewno nie będą Ci obce.

Otwarcie lokalu za Tobą? W takim razie pora na podjęcie odpowiednich działań marketingowych. Bite Marketing może dla Ciebie stworzyć kompleksową strategię marketingową i ją wdrożyć by promocja restauracji odbyła się w miarę szybko i by ustawiały się do niego kolejki 😉