3 sierpnia 2016 Marta Panfil

Jak zrobić kartę menu dla restauracji

Jak zrobić kartę menu dla restauracji

Klient, który przekracza próg restauracji, najpierw ocenia jej wygląd i atmosferę, która w niej panuje. Następnie wyrabia sobie zdanie o obsłudze – czy szybko reaguje na przybycie klientów, czy jest uśmiechnięta i robi pozytywne wrażenie. Oczywiście pojawiają się także zapachy wydobywające się z kuchni – powinny być apetyczne i zachęcać przybysza do konsumpcji. Następnie klient siada przy stole i dostaje kartę menu restauracji. Teraz tylko od niej zależy, czy klient opuści lokal, czy w nim zostanie. Czy zamówi jedną potrawę, czy skusi się także na przystawkę i deser. Jak widzisz, karta menu ma ogromne znaczenie dla każdej restauracji.

Jeżeli zastanawiasz się, jak zrobić kartę menu, by była ona atrakcyjna dla klientów, znalazłeś się w odpowiednim miejscu.

Karta menu restauracji – jak powinna wyglądać? 

Jak ułożyć menu tak, by zachęcało klienta do degustacji jak największej ilości potraw? Jakie dania powinny się w nim znaleźć? Czy karty menu do restauracji powinny być rozbudowane, czy krótkie? To tylko niektóre pytania, które codziennie zadają sobie restauratorzy oraz menadżerowie lokali gastronomicznych. Dziś postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i określić, jak powinny wyglądać karty menu do restauracji!

Przede wszystkim należy sobie uświadomić, jak ważne jest menu. To nie tylko wizytówka restauracji. To także element decydujący o tym, czy klient zostanie przy stole i zamówi jedzenie, czy opuści lokal. Czy zdecyduje się na kilka potraw, czy tylko na jedną. Dlatego zanim wydrukujemy menu, powinniśmy dokładnie przemyśleć jego budowę, zawartość oraz szatę graficzną.

Estetyka  

Karta powinna być estetyczna i nawiązywać do wystroju lokalu. Tworzenie identyfikacji wizualnej jest niezwykle istotne! Spójny obraz znacząco podbija atrakcyjność restauracji. Karty menu powinny być schludne i czytelne. Czcionka powinna być wyraźna i nie może być za mała – nie chcemy, aby nasi klienci męczyli wzrok, próbując odczytać składniki dania. Na okładce menu powinna znaleźć się nazwa restauracji. Następnie warto umieścić imię i nazwisko szefa kuchni – ten zabieg sprawia, że zyskujemy większe zaufanie klientów, którzy będą wiedzieli, kto odpowiada za przygotowane dla nich dania. Można także umieścić godziny otwarcia lokalu.

Długa vs krótka karta menu restauracji

Kolejna ważna sprawa to długość karty. Czasy, kiedy menu powinno przypominać niekończącą się książkę, składającą się z dań z całego świata, minęły bezpowrotnie. Dziś nikt już nie wierzy, że długa karta idzie w parze z jakością. Wręcz przeciwnie – im bardziej wyspecjalizowana kuchnia i mniejsza karta, tym większa renoma restauracji. Niewielka ilość dań często przekłada się na jakość składników. Brak mrożonek, wszystko przygotowane na miejscu – to jest to, co przyciąga dzisiejszych smakoszy! Warto o tym pamiętać, tworząc karty menu do restauracji! Pamiętaj, że karta świadczy zarówno o lokalu, jak i o szefie kuchni. Postawienie na jeden rodzaj kuchni to słuszna decyzja. Należy jednak zadbać o zróżnicowanie dostępnych potraw. Warto spróbować trafić w gusta znacznej części gości i zaoferować zarówno dania mięsne, jak i bezmięsne, lżejsze, jak i te bardziej domowe. Należy zadbać także o smaczne desery, które będą idealnym zwieńczeniem pysznego posiłku.

Wymiana składników – ważny detal

W krótkich kartach warto umieścić także informację dotyczącą wymiany składników – klienci z pewnością docenią, gdy będą mogli wymienić tłuste kluseczki na ryż lub paprykę na pomidory. Poczują, że danie jest przyrządzone specjalnie dla nich. Menu zyska wówczas na atrakcyjności.

Układ menu

Zadbaj o to, aby menu miało przejrzysty wygląd i układ. Dzięki temu klienci szybciej znajdą to, czego szukają. Pamiętaj, by podzielić je na działy – szef kuchni poleca, przystawki, sałatki, zupy, dania mięsne, desery itp. To wpłynie także na podejmowanie decyzji przez klienta i usprawnienie pracy obsługi.

Wkładka sezonowa

To doskonały pomysł w przypadku niewielkiej karty menu restauracji. Pozwala na urozmaicenie menu, które jest szczególnie istotne dla naszych stałych klientów. Warto przynajmniej dwa razy w roku proponować odwiedzającym lokal nowe, pyszne dania sporządzone z sezonowych produktów.

Karta menu restauracji – miejsce szczególne

Mowa tutaj o tak zwanym „sektorze sprzedawalnym”. To miejsce na karcie, które przykuwa największą uwagę klientów. W przypadku karty jednostronnej jest to miejsce znajdujące się dokładnie na środku. W karcie menu dwustronnej to środkowa część w górnej części karty. Natomiast w przypadku karty trzystronnej – to środkowa część w dolnej części karty. W tych miejscach warto umieścić dania, które są wizytówką restauracji i które szczególnie chcielibyśmy polecić naszym klientom.

Jak zrobić kartę menu, która będzie atrakcyjna? Jak widzisz, na sukces składa się kilka istotnych czynników. Menu powinno być staranie przemyślane – najlepiej krótkie i pełne lokalnych produktów. Same karty do menu muszą być przejrzyste i czytelne, napisane odpowiednią czcionką. Powinny tworzyć spójną całość z wystrojem lokalu. Menu powinno mieć wyraźny schemat, który ułatwi klientowi decyzję. Zrobienie karty menu wymaga zaangażowania i wiedzy. Jednak warto poświęcić czas, aby dokładnie przemyśleć koncepcję i stworzyć kartę, która przyciągnie uwagę klientów i zachęci ich do spróbowania pysznych potraw.