10 lipca 2018 Marta Panfil

Gdzie Goście szukają informacji o restauracjach?

Większość restauracji zaczyna marketing restauracji od założenia profilu na Facebooku. Zazwyczaj łączą go z kontem na Instagramie i lokalną akcją ulotkową, by Goście dowiedzieli się o nowym lokalu. Czy zastanawialiście się jednak skąd Goście NAPRAWDĘ czerpią wiedzę o nowych i istniejących lokalach? Skąd wiedzą gdzie iść, co można tam zjeść i jakie obowiązują promocje? Najnowsze dane mimo wszystko lekko zaskakują.

Według Raportu „Polska na talerzu 2018”, przygotowanego przez MAKRO Polska na podstawie badania przeprowadzonego przez IQS, wyróżniamy 3 podstawowe źródła informacji o lokalach gastronomicznych w Polsce:

Bezpośrednie rekomendacje znajomych i rodziny 69%

Pewnie nie zaskoczyliśmy Was tym wynikiem 🙂 Polecenia osób bliskich (i jednocześnie zaufanych) są najpopularniejszą metodą rozpowszechniania informacji o lokalach. Przyznajcie się – ile razy zdarzyło Wam się pytać znajomych o polecenie dobrej restauracji na randkę, wypad na wino z koleżankami czy dobrą kawę w okolicy pracy? A może to Wy jesteście źródłem wiedzy dla swoich znajomych?
Mimo, iż konsumenci są zdecydowanie bardziej skłonni zostawić nam złą recenzję na Facebooku czy TripAdvisor niż tę dobrą, naprawdę dobre wrażenie pozostaje w Twoich Gościach na dłużej – nawet jeśli o tym nigdzie nie napiszą. Kiedy ktoś zapyta ich o lokal o Twoim profilu, szansa jest, że polecą właśnie Ciebie.

Serwisy społecznościowe 48%

I tu pierwsza niespodzianka w zestawieniu „Polska na Talerzu”. Po pierwsze, w stosunku do danych na rok 2017, rola mediów społecznościowych wzrosła o ponad 10%. Po drugie, w wyszczególnionych danych odnośnie konkretnych portali odwiedzanych przez Gości, poza gigantem-Facebookiem, jest … Google Maps! Nie TripAdvisor jak byście się pewnie spodziewali, ani Instagram – którego (co jest kolejną niespodzianką) nie uwzględniono w zestawieniu.
Wnioski? To jak prowadzimy profil restauracji na Facebooku ma jeszcze większe znaczenie niż do tej pory i jest jednym z głównych źródeł informacji o lokalu dla Gości. Dodatkowo, jeśli jeszcze nie masz konta na Google Twoja Firma czas najwyższy je założyć! Odpowiadanie na recenzję, dodawanie zdjęć do profilu i aktualizacja godzin otwarcia, adresu czy telefonu ma kluczowe znaczenie dla powodzenia Twojej restauracji.

Artykuły w internecie 37%

Niestety nie znaleźliśmy potwierdzenia, czy w ramach „artykułów w internecie” IQS uwzględnia blogi, influencerów czy może tylko publikacje online na stronach informacyjnych. Z racji osobnych kategorii dla artykułów w prasie (12%) i blogów (też 12%), wydaje nam się, że sami respondenci mieli problem z określeniem gdzie online, poza mediami społecznościowymi, szukają informacji o restauracjach i nowych lokalach.
Z doświadczeń FIKI wynika, że ważną rolę odgrywają popularne w internecie rankingi publikowane zarówno przez blogerów, strony lokalne-informacyjne i influencerów. Spróbujcie wpisać w wyszukiwarkę Google hasło 5 najlepszych restauracji w [tu wpiszcie nazwę miejscowości, dzielnicy] – czy Wasza restauracja wyskakuje Gościom w sugestiach, rekomendacjach lokalnych dziennikarzy czy blogerów?

 

Warto zwrócić uwagę, że aż 11% ankietowanych odpowiedziało, że w ogóle nie szuka informacji o lokalach. To grupa, którą można zagospodarować odpowiednio dobranymi reklamami na Facebooku i zachęcić ich do odwiedzin w restauracji wtedy, kiedy akurat najdzie ich ochota lub przyjdzie okazja na wyjście zjeść poza domem.

 

Źródło: Raport Polska na Talerzu 2018, przygotowany przez MAKRO Polska na podstawie badania przeprowadzonego przez IQS.