28 lutego 2017 Marta Panfil

Spójny głos w marketingu restauracji

Spójny, wyróżniający się i zapadający w pamięć głos marki jaką jest restauracja to podstawa do budowania silnego wizerunku w „realu” i online. Ale jest to również element, który przysparza restauratorom i marketingowcom najwięcej problemów.

Rozpoczynając współpracę z nowymi klientami FIKI szukamy razem z właścicielami tożsamości lokalu, tego spójnego głosu, którym restauracja powinna do Gości mówić i z którym lokal powinien być kojarzony. Często po dogłębnej analizie okazuje się, że restauracje, nawet te funkcjonujące od lat na rynku, zatraciły ten głos lub nigdy go nie miały.

Naszym zadaniem, po stworzeniu koncepcji marketingowej miejsca, jest utworzenie tożsamości lokalu i spójnego głosu marki. Jego rozwodnienie lub pomieszanie z innymi koncepcjami wywołuje bowiem zamieszanie w oczach Gości, zmniejsza skuteczność marketingu online i wewnętrznego, a w rezultacie szkodzi reputacji restauracji.

Poniżej przedstawiamy 3 najważniejsze kroki, które pomogą Państwu tworzyć i korzystać ze spójnego głosu restauracji do jej wypromowania:

Zdefiniuj kim jesteś i się tego trzymaj

Głos marki leży w centrum filozofii Twojego lokalu. To sposób w jaki obsługa traktuje Gości- czy jest to luźny serwis, czy „elegancki” i bardzo formalny? Czy zachęcasz kelnerów do luźnych rozmów z Gośćmi, czy promujesz ich relacje ze stałymi Gośćmi, czy sprzyjasz rodzinom z dziećmi, właścicielom czworonogów, biznesmenom? Co jest głównym filarem komunikacji, który wyróżnia Cię od konkurencji? Czy będzie to autentyczne warzywa z ekologicznych upraw, niszowy produkt od małego dostawcy, utalentowany Szef Kuchni, kawa z Etiopii czy motyw narodowy? Spójny głos marki zależeć będzie od tego, co chcesz Gościom zakomunikować.

W dzisiejszym świecie łatwo stracić z oczu główny filar swojej marki i próbować komunikować wszystko naraz: że mamy smaczne jedzenie, prawdziwą kawę z miejsca X, najwyższej jakości składniki od dostawcy z Y, atrakcyjne cenowe promocje, wydarzenia, eventy, nowe menu, codzienne menu lunchowe itp. Ważne, żeby określić głos i priorytety marki i spójnie się ich trzymać.

Zdefiniowany styl komunikacji będzie ci łatwiej utrzymać i pilnować, żeby przebijał przez wszystko co robisz w lokalu i online: od potykacza, przez plakaty, Facebooka po stopkę w mailu firmowym.

Wiedza o tym, w czym jesteśmy dobrzy i co chcemy Gościom przekazać buduje spójny głos restauracji jako marki.

Trzymaj się w ramach nie ryzach

Ważne, żeby dostosowywać głos marki do sytuacji i osoby, z którą rozmawiamy. Jeśli definiujemy się jako bardzo luźną restaurację casual dining serwującą burgery dla grupy docelowej 18-24 lat, ale trafi do nas Gość dużo starszy, dostosowujemy ton wypowiedzi i obsługi do Gościa.

Podobna zasada dotyczy poszczególnych kanałów komunikacji internetowej. Na Snapchacie czy relacjach Instagramu możemy stosować bardzo żywy, niezobowiązujący język, nawet gdy spójny język marki zdefiniowaliśmy na elegancki i dostojny.

Ważne by trzymać się wytycznych odnośnie akcentów komunikacji: jeśli jesteśmy włoską restauracją, świętujmy to, co włoskie i ostrożnie, z głową dobierajmy treści nawiązujące do świąt/potraw z innych rejonów świata.

Wdroż w życie. Język jest żywy tylko w użytku

Nic Ci po określonym planie komunikacji i definicji spójnego języka marki, jeśli go nie używasz. Jeśli zaczynasz prowadzić Instagrama, to pamiętaj o konsekwencji w działaniu- nie porzucaj go, bo braknie Ci czasu. Goście łatwo przyzwyczajają się do marek i ich kanałów komunikacji.

Ponadto, spójny język marki restauracji określony w planie marketingowym czy brand booku nie przyda Ci się w wersji „spisanej” o ile z niego nie korzystasz. Brandbook sobie, a Facebook sobie- to najgorszy scenariusz…

Szkoląc personel, zarówno ten w lokalu, jak i brief’ując zewnętrznych ekspertów od komunikacji, pamiętaj, by o języku marki mówić i upewniać się, że wszyscy dokładnie wiedzą do czego dążymy.

 

 

Podsumowując, planując działania marketingowe swojego lokalu, nie zapominaj, że restauracja to też „produkt”. Marketing jej musimy traktować kompleksowo i definiowanie jej wartości, języka i filarów komunikacji pomoże Ci w efektywnej reklamie i budowie wizerunku.